20071228

Percaya itu Putih, Percaya itu Hitam

Seringkali berlaku konflik atau ketegangan kepada proses hidup manusia apabila tiba ketika yang memerlukan individu terbabit membuat sesuatu perubahan, yang dirasakan kurang selesa dan sesuai dengan sistem kehendak diri. Konflik yang timbul adalah merupakan pertembungan antara kehendak untuk menentang dan kehendak untuk mengakui perubahan.

Harus diakui, kehendak/keupayaan untuk menentang adalah lebih mudah untuk disalurkan/diluahkan/dikerjakan berbanding untuk mengakui. Ini kerana, rangsangan-rangsangan untuk menentang adalah lebih mudah untuk dicapai dan disalurkan kepada akal. Rangsangan ini wujud dari pemerhatian, pemahaman dan pengalaman yang termampu diperolehi dan diproses berdasarkan tahap keupayaan manusia. Keadaan ini amat berbeza sekiranya individu terbabit memerlukan rangsangan untuk mengakui, kerana ia memerlukan keupayaan yang berkali ganda dari aspek pemerhatian, pemahaman dan pengalaman individu terbabit, dan memerlukan rangsangan secara imaginatif mahupun rasional oleh individu, dan ternyata proses ini adalah amat sukar.

Dengan menentang perubahan, individu berupaya mengekalkan sistem kehendak diri yang sudah kukuh di dalam akal dan tidak perlu mengubah bentuk perilaku yang dikerjakan selama ini. Perubahan yang ditentang kebiasaannya diberikan alasan bahawa sekiranya diakui, maka sistem kehendak diri tidak lagi mengikut keselesaan, tetapi berubah menjadi satu sistem kehendak diri yang palsu.

Apabila mengakui perubahan, individu telah membuat satu tindakbalas yang besar dan berani. Namun apabila tiba pada tahap perlaksaanan,perubahan yang diakui akan dipersoalkan samaada ianya adalah secara mutlak datang dari sistem kehendak diri ataupun semata-mata kerana wujudnya paksaan terhadap perlaksaanan atau untuk menyenangkan pihak lain dan sebagainya. Pada tahap ini, perubahan yang diakui juga akan dianggap sebagai sistem kehendak diri yang palsu.

Oleh itu, jalankan tindakbalas anda terhadap perubahan yang dihadapi dengan hati yang lapang dan dada yang tidak tersekat.

Tiada siapa akan peduli. Jangan digusarkan .

Ini adalah proses hidup masing-masing.

No comments:

eXTReMe Tracker