20080614

Pengeras

Orang Melayu memang penuh dengan kaedah perubatan tradisionalnya. Aku rasa boleh dikatakan setiap orang ada pengalaman tersendiri yang berkait dengan perubatan ini. Jika tidak dialami oleh diri sendiri, mungkin ahli keluarga atau rakan. Kebiasaannya, perubatan tradisional akan mempunyai hubungkait dengan alam spiritual/mistik, sesuatu perkara yang yang dikatakan tidak dapat dijelaskan melalui sains.

Dari apa yang aku amati, sekiranya topik ini keluar di dalam perbualan kosong, pasti akan keluar cerita-cerita pengalaman masing-masing dan cerita dari mulut ke mulut. (dari pengalaman aku, banyak lagi cerita dari mulut ke mulut berbanding pengalaman sendiri) Kadang-kala kes yang hampir sama, tetapi kaedah rawatan berbeza, mengikut 'doktor'. Perkara yang sinonim dalam topik ini lazimnya Universiti Utara Malaysia, bas yang tiada penumpang tetapi berat, Highland Towers, pergi berlima balik berenam, buluh atau benda-benda tajam, cawan retak, bermuntahkan rambut/paku, pukul 3 pagi, darah ayam hitam, lebuhraya Utara-Selatan dan banyak lagi. Cerita-cerita tidak kesemuanya mempunyai happy ending, samada dari aspek keadaan pesakit atau situasi itu sendiri.

Apabila situasi sebegini telah berlaku di dalam hidup seseorang, (samaada pengalaman sendiri atau cerita orang lain) akan wujud satu perspektif baru untuk menilai sesuatu peristiwa yang terjadi. Seseorang itu akan cenderung untuk menilai seterusnya mempercayai bahawa faktor terjadinya sesuatu peristiwa itu ada berhubungkait dengan alam mistik, dan jalan penyelesaian yang dipilih serta-merta juga berhubungkait.


Mungkin ada, tetapi tidak kesemuanya. Jangan terlalu taksub.

No comments:

eXTReMe Tracker