20080910

Apabila Aku Mula Melangkah, Janganlah Engkau Terus Berlari

Proses hidup kita, seringkali akan bersua dengan ketika di mana wujud persoalan samaada remeh atau analitikal, yang mampu menjurus kepada kegopohan mencari jawapan. Selama ini juga kita telah dididik untuk menerima konsep bahawa kadangkala apa yang dicari mampu mengambil masa yang lama untuk ditemui. Konsep ini berupaya mengakibatkan kita berputus asa, dan berpaling. Normal bagi manusia.

Sebenarnya,

Jawapan yang diidamkan itu, sudah berlegar di sekiling kita, sangat dekat dan sentiasa bersama si pencari itu. Cuma, kewujudan ia bukanlah dalam satu bentuk yang mutlak,sebaliknya rawak dan mentah. Sekiranya kita sensitif(peka), ia berjaya muncul/dikumpulkan menjadi satu bentuk yang mutlak pada masa yang singkat. Tetapi tidak semua sensitif. Normal bagi manusia.

Janganlah merungut atau hampa sekiranya ia lewat. Anggap sahaja diri kita belum mahir untuk peka dan belum matang dalam menerima jawapan itu sebelum ini. Apa yang penting, jawapan akhirnya muncul walau selama mana pun masa yang telah ditempuh, dari ia dibiarkan 'tergantung'. Itu yang paling penting, bukankah begitu?

Kalau semua tiba pada masanya(mengikut kehendak kita), kura-kura tidak akan berlumba dengan arnab beb!. Heh.


Kita semua ada kekurangan.


Ia pasti datang.

4 comments:

Marjerin said...

aku setuju. kita semua ada kekurangan

Anonymous said...

seni yang akan tak mati di segenap semesta!

Anonymous said...

relevant.good one. keep it up. i will never stop reading your blog.

Anonymous said...

ia pasti datang.

eXTReMe Tracker