20080429

Anti tesis Identiti Seni Malaysia



Bagaimana sebenarnya karya seni yang berunsurkan/mencerminkan budaya, bangsa, dan agama?

Apa yang menjustifikasikan sesuatu karya seni itu berada pada tetapan kelompok (di atas)?

Hairan mengapa sesetengah pihak masih menekankan aspek ini kepada pengiat seni muda yang sedang menentukan hala tuju dan prinisipal diri di dalam hal ehwal seni.

Mengapa perlu merumitkan sesuatu perkara yang boleh dimudahkan. Adakah cuba untuk menunjukkan bahawa anda seorang yang serius memikirkan hala tuju seni negara dan bangsa? Ingin memperlihatkan kepada para pengiat muda bahawa anda sedang memikul satu amanah besar lagi mulia?

Bagi aku, karya seni anda juga langsung tidak mencerminkan bangsa, negara dan agama. Sekadar mempunyai perihal subjek yang berkaitan dengan ketiga-tiga nilai itu, bagi aku ia hanyalah satu jalan pintas yang memalukan. Lebih memalukan kerana ianya dilakukan oleh individu-individu yang kononnya adalah pengemudi dan pengerak senario seni tempatan.

Haih.

Prinsip yang aku pegang selama aku berkecimpung di dalam bidang seni (visual, muzik, dsb) ialah, setiap produk yang dihasilkan, sekeras manapun penggayaan dan konsep yang berpaksikan barat, sekiranya ianya dihasilkan oleh - contoh- seorang rakyat Malaysia, berbangsa Melayu dan beragama Islam, ia sudah cukup untuk menjadi satu lambang identiti. Kriteria ini sudah cukup jelas dan muktamad.

Tidak pernah terlintas di benak pemikiran agung anda yang kewujudan satu idea, tetapi pada dua tempat yang berlainan?

dan,

Impak sesuatu idea asal dan pengaruhnya mampu mencorakkan kepada suatu idea yang lebih baru?

Produk pengiat ini jika dianalisis memang sebahagian besar dipengaruhi Jackson Pollock, namun kesan pengaruh itu berjaya mencorakkan identitinya, langkah demi langkah. Ini adalah normal bagi perilaku manusia. Jika dianalisis lebih terperinci, perkembangan kehidupan seharian kita juga dipengaruhi oleh unsur dan puncakuasa yang kita pilih.

Apa yang dapat aku rumuskan, anda sebenarnya gusar sekiranya pengiat-pengiat muda seni tempatan mampu mengancam kredibiliti anda sebagai pengiat seni yang agung(kononnya). Mengapa perlu untuk merumitkan dan mengaburkan hala tuju pengiat-pengiat muda?

Bersainglah idea dan konsep secara sihat.

Ada berani?

No comments:

eXTReMe Tracker