20080422

Lebuhraya ke China

Beberapa ketika sehinga kini, perihal ini memang menjadi keutamaan kepada semua, media mahupun individu. Tiada yang terlepas dari membicarakan, berdebat, mendirikan pendapat dan melantangkan keresahan. Menarik melihat respons masing-masing.

Aku berpeluang bertanyakan pendapat beberapa rakanku, berbangsa Melayu yang memberikan respons yang waras, logik, berperikemanusian dan sesuai. Mungkin sekiranya perihal ini diwartakan kepada kami 10 tahun lepas, aku percaya respons-nya berbeza dari sekarang. Tapi itu jikalau 10 tahun lepas...

Semua pihak sedar, situasi perihal ini boleh menjadi bertambah buruk dengan wujudnya pengaruh dari pihak yang cuba mencorakkan perihal ini kepada satu bentuk yang tidak akan disenangi oleh kumpulan majoriti. Kata kunci kepada pencorakkannya amat mudah

Sensitiviti.

Namun aku tidak merasakan sensitiviti itu sendiri diambil kira secara keseluruhan di dalam perihal ini. Sekiranya ia adalah dalam perilaku keseluruhan, respons yang telah wujud hingga kini tidak sepatutnya begitu. Respons yang dinyatakan dalam sumber yang paling mudah untuk diakses oleh kumpulan majoriti, kesemuanya tidak mengambil kira isu sensiviti secara mutlak.
Mengapa menidakkan hak kumpulan minoriti? Mengapa perlu bersikap mementingkan diri sendiri sedangkan secara terang-terangan akan merugikan negara.

Sekali lagi, kebanyakkan pihak sedar, pihak yang mencuba untuk mencorakkan situasi perihal ini adalah pihak yang sedang luka, tenat kelak mampu lumpuh. Pihak yang akan mencuba apa sahaja, untuk mememenangi pemikiran kumpulan majoriti itu.

Apa sahaja boleh berlaku tentang masa depan perihal ini. Aku mengharapkan yang terbaik dan praktikal bagi kesemua pihak, jalan penyelesaiannya.

Oh ya, menyentuh tentang sensiviti, aku menyarankan kepada Dewan Bahasa dan Pustaka supaya memperingati pihak-pihak yang berkenaan, supaya menggunakan perkataan khinzir pada sebarang sebaran umum yang berkaitan perihal ini. Ini jua baru boleh dikatakan menjaga sensitiviti kesemua pihak.

Babi sudah tidak relevan.

No comments:

eXTReMe Tracker