20080511

Kadangkala aku terfikir akan kamu lebih bergema daripada bunyi-bunyian di sekelilingku ini

Beberapa tahun lepas, ketika aku berusaha menyiapkan kajian seni di dalam studio, datang seorang rakan yang cuba membunuh masa terluangnya dengan melengahkan kerja aku. Kebiasaannya, dia akan datang bersama helaian sketches-nya, meminta aku membantunya merobohkan blok halangan idea. Seperti biasa juga aku, hanya akan berkata,

"Apa sebenarnya yang kau nak buat "

atau

"Betul ke ini kau?"

Tanpa menjawab, serta-merta soalan aku itu akan menjadi gerak kerja/tangga/tali untuk melepasi blok halangan ideanya. Situasi ini juga berlaku kepada aku, dan soalan yang sama akan terpacul dari mulutnya. Beruntung mempunyai rakan yang faham dan tahu apa perlu dibuat ketika diperlukan, mujurlah tidak menjadi seorang yang prejudis dan membuat keputusan/penilaian melulu berdasarkan aduan lisan.



Tetapi hari itu, tidak seperti biasa.


Dia datang, tidak mengusung sketches, tetapi di tangan kanannya memegang sebatang rokok manakala tangan kiri memegang sebatang marker hitam. Dia duduk di hujung port aku sambil menyedut dan menghembuskan asap. Aku biarkan sahaja karenahnya, lambat laun pasti dia akan menghampiri aku. Tiba-tiba dia dia bersuara,

"Kau nak jadi apa nanti?"


"Nak jadi apa?"


"Yelah, bila dah keluar dari bilik ini, universiti ini, kau nak jadi apa?"


"Hmm, aku nak jadi aku lah"


"Yelah, itu aku dah tahu, spesifik la sket"


"Hmm, aku nak jadi manusia yang berfungsi pada masa dan tempat yang betul, bukan semata-mata kerana kepentingan lain, kot......"


Dia terus mengacukan marker ke arahku


"Kau jangan jadi macam marker ini, hanya dibasahi dakwat apabila dibuka tudung dan diletakkan pada permukaan. Itu boneka!"


Kemudian dia mengacukan rokok pula ke arahku


"Biar jadi macam rokok ini, apabila dibakar terus bebas bernyala dan berasap biarpun tidak disedut. Tiada sekatan"


"Owh ok. Kalau camtu bak meh rokok kau tu biar ia bernyala dan berasap kat bibir aku plak"


1 comment:

Anonymous said...

oh my.
more like a ciggie, less like a marker pen.

insya-ALLAH.

eXTReMe Tracker