20080112

Bayang-bayang di Pagi yang Tiada Gelap, Tiada Cerah.

Kebelakangan ini, aku semakin kerap terjaga dari tidur dalam keadaan yang sangat ribut. Ribut cemas, paranoid secara serta-merta. Seolah-olah aku hidup dikelilingi oleh kepura-puraan perasaan manusia. Dikelilingi oleh ketidakpastian individu-individu terhadap masadepan dan masalampau mereka.

Aku ingin sama sekali menipu diri dengan mengatakan situasi ini tidak berlaku, sama seperti mereka menafikan kekeliruan/ketidakpastian yang berlaku.


Pejam mata dan cuba sambung tidur kembali.

Gagal aku. Benci!...


Mengapa situasi ini perlu berulang berlaku dalam proses hidup manusia. Alangkah enak jika hanya sekali seumur hidup. Bukankah mudah dan tidak memeningkan akal. Itu perspektif penyelesaian aku, tetapi kewujudannya sangat mustahilnya. Sudah serik rasanya akal aku membicarakan/menjelaskan situasi ini kepadaku, dan jika ia mampu bersuara, mati aku diherdiknya.

Bayangkan otak mempunyai mulut……


Memang aku mencuba membasmi situasi kekeliruan sekeliling dengan memberikan sepenuh dedikasi, tanggungjawab. Kadangkala gerak kerja yang wujud tampak sangat aggresif, mutlak mahupun rejim kepada mereka yang berkenaan. Harus diakui, jalan keluar dalam apa jua masalah/situasi, tidak semudah seperti yang diinginkan. Tiada juga jalan pintas. Tiada. Akibatnya mereka dengan lantang menentang gerak kerja itu, dengan alasan dan tindakbalas yang pelbagai.


Pejam mata sekali lagi.

Gelap tidak beerti aku sudah mampu tidur.


Alangkah enak sekiranya hati mempunyai sepasang mata…..
Bayangkan…..

1 comment:

broken_nigina said...

hati yang bermata,yeah.
otak yang bermulut?
nah,dont think so.
boleh jadi gila dalam masa yang cukup pendek dan heret orang di sekeliling untuk turut sama gila.

eXTReMe Tracker