20080102

Perabot

Untuk seketika ini, aku agak ribut aku memikirkan tentang kelengkapan sekeliling, kehendak peribadi dan individu terdekat. Menyediakan segala yang di idam dalam tempoh masa yang cepat, adalah sungguh mustahil, perit dan mencabar.

Padan muka aku!

Baru-baru ini aku mengemaskini senarai perkara dan benda yang perlu di wujudkan dan diperolehi. Dari perkiraan aku, sampai hujung 2008 pun belum tentu aku mampu melengkapkan kesemuanya. (jika ada warga emas yang membaca ini, tentu dengan senada akan berkata "perlahan-lahan kayuh nak")

Bukan itu yang aku gusarkan, persetankan tempoh yang perlu aku tempuhi.

Yang semakin aku rungsingkan adalah, mengapa, mengapa dan mengapa kehendak diri sering wujud pada ketika yang tidak sesuai (contoh yang berbeza tetapi sealiran untuk situasi ini: anda perlu membuang air besar ketika sedang beratur untuk membeli tiket wayang tayangan lewat malam yang hampir 'sold out'). Isu wujud pada ketika yang tidak sesuai ini, dengan lebih jelasnya ialah, kuantiti kehendak itu wujud secara besar jumlahnya pada ketika kemampuan diri hanya sekadar pada satu kehendak pada satu masa. Apabila dinilaikan kepentingan kehendak-kehendak tersebut yang perlu untuk didahulukan, aku semakin terdesak membuat keputusan.

Dan, apabila aku terdesak dan buntu membuat keputusan, kemungkinan besar akan wujud serangan-serangan keluhan dan rungutan terhadap individu terdekat aku, yang akan berlarutan kepada ketegangan dalam konteks perhubungan. Ini yang tidak menarik. Sama sekali tidak.


Malam ini, aku akan mencuba lagi, melayan kehendak diri. Laungkan kata-kata semangat kepada aku, dan demikian juga aku, kepada anda. Siapa tahu, mungkin kita sama-sama memerlukannya pada ketika ini.

2 comments:

Melayu Minimalis said...

malam ni Ikea jom.

pidosan said...

haha, mesti!

eXTReMe Tracker