20080103

Entri Membuang Kawan, Mencari Lawan.(Kononnya)

Semenjak dari petang tadi, aku berusaha gigih untuk memperihalkan/merumuskan, bahkan lebih enak, untuk membungkuskan harapan, kenangan, keupayaan yang telah wujud dan terpancut keluar dalam tahun 2007 ke dalam satu entri yang ringkas dan tidak menjelikkan pelbagai pihak yang mengenali/mendekati/memahami aku. Entri yang lebih mesra masyarakat bukanlah menjadi kegemaran aku. Mengapa perlu menjaga perihal perasaan unsur luar secara tersurat? Bukankah lebih baik sekiranya sesuatu catatan itu penuh dengan kritikan benar, tetapi tersirat penuh dengan harapan dan nilai tanggungjawab untuk mengubah sesuatu perkara/perilaku yang konkrit/sebati pada diri mahupun individu lain.

Terus-terang aku katakan, aku seorang yang penuh dengan unsur sinikal ketika berborak, terutamanya ketika membicarakan perihal perilaku (individu-individu rapat) yang negatif atau tidak enak pada taraf piawaian pemahaman aku. Bagi aku, tiada masa kini untuk berbicara secara lembut ("perlahan-lahan kayuh nak") agar lama-kelamaan meresap di akal. Mengapa perlu untuk menunggu sehingga satu tempoh masa yang (semestinya) panjang untuk membenarkan perubahan. Membiarkan perubahan mengambil masa yang panjang, beerti bakal membenarkan insiden-insiden yang tidak di ingini terjadi.

Tidak percaya?

Persetankan sama ada kamu percaya atau tidak. Jikalau insiden-insiden yang tidak diingini berlaku hasil dari kedegilan kamu untuk berubah, mudah saja jalan penyelesaiannya, aku berikan. Cuba ini, bayangkan pada satu dinding putih yang luas, terpampang teks di bawah...



APAKAN DAYA, AMIK UBAT! JAWAB PELAN-PELAN.




Proses hidup memang rumit, bukankah begitu wahai sahabatku?


Pergi jauh-jauh 2007, anda sudah sampai tarikh luput.

No comments:

eXTReMe Tracker