20060629

Penampilan Pintar?

di sebuah universiti tempatan, 2 hari lepas.
aku ke sana untuk beberapa tujuan yang perlu diselesaikan.
salah satu tujuannya adalah untuk membuat Kad Pintar Pelajar.
sebelum aku sampai ke kaunter kad pintar itu(hampir pukul 5 ptg), beberapa kemungkinan telah bermain difikiran.
tetapi sebab nak mengejar masa(untuk tidur, kerana berjaga seharian) aku teruskan juga.


Staf: Ya, datang nak buat kad pintar ka?

Aku: Aah..

Staf: Ada bawa surat tawaran?

Aku: Ada...

Staf: Hmm, ok..(sambil memandang aku)


dan aku dah agak, soalan nie mesti akan keluar!


Staf: Aihhhh, panjangnya rambut!

Aku: Errr... Kenapa cik? Kalau rambut panjang, ilmu tak masuk otak ka?

Staf: .........

Aku: Ini surat tawaran (hulur kepada staf)

Staf: Ohhhh, ingatkan student degree tadi...



Ya, aku tahu hukum universiti tersebut yang tidak menggalakan pelajar lelaki berambut panjang. Nak menyuruh aku pulang dahulu, pergi gunting rambut dan datang semula keesokan harinya semata-mata hanya untuk sekeping kad?


Jgn haraplah.


Universiti itu aku akui, memang sering menggunakan sistem membuat kesimpulan terlebih dahulu dari menyelidik/bertanya.

Dan semestinya sistem ini hanya digunakan terhadap pelajar....

Ayat terakhir staf itu pun agak mencuit hati aku. Rasa nak sahaja membalas:
"cik.....pelajar diploma, degree, master ka sama sahaja. Yang bezanya ialah tahap pembelajaran/pengajaran. Jgn membuat kesimpulan berdasarkan penampilan."



Tapi kalau bersuara lagi, mmg aku takkan dapat kad.





1 comment:

Anonymous said...

Aku: Errr... Kenapa cik? Kalau rambut panjang, ilmu tak masuk otak ka?

Staf: .........


yeah! ayat yg power!

eXTReMe Tracker