20090915

Apa Yang Perlu Kamu Tahu.

Semenjak kecil, aku adalah seorang yang gemar mencuba menyelesaikan masalah dengan merujuk kepada rakan-rakan. Ini adalah normal bagi kebanyakkan manusia aku rasakan, berdasarkan faktor keselesaan untuk meluah, dan faktor kompromi yang mampu ditawarkan rakan.

Namun, pendekatan yang aku pilih, untuk mencuba menyelesaikan, sedikit berbeza dari gaya yang normal. Aku akan hanya mendampingi rakan-rakan, melakukan pemerhatian secara langsung terhadap perilaku dan mentaliti mereka. Tidak melalui membuat luahan permasalahanku. Aku lebih selesa dengan pendekatan itu kerana, ianya lebih jujur untuk aku tafsirkan sebagai respon oleh mereka. Apa yang aku lihat, dengar dan rasa ketika mendampingi mereka, akan aku buat suatu analisis iaitu perbandingan terhadap diriku, mencari persamaan yang akhirnya akan aku jejak untuk dijadikan kesimpulan/penyelesaian terhadap masalahku.

Tetapi, tidak kesemuanya berjaya sehingga ke penyelesaian. Itu normal.


Sehingga kini, menjadi satu kerisauan bagiku apabila melihat rakan-rakanku ketika dihinggapi masalah yang beragam, hinggakan mampu melumpuhkan sistem rasional pemikiran mereka, melupuskan gaya-gaya penyelesaian masalah yang jitu dan akhirnya mendorong mereka untuk melakukan pelbagai perkara yang jelas serong, atas nama ‘Penyelesaian’.

Pada ketika ini, realiti bukanlah sesuatu yang harus ditawarkan kepada mereka, jika hal ini dibuat undian ramai. Itu benar, dan kadang-kala kebenaran yang sudah terpampang terpaksa ditelan, dikunci oleh pihak luar yang telah lama mengetahui. Bukankah ini adalah satu beban yang tepaksa ditanggung oleh pihak itu, yang pada masa sama juga buntu mencari penyelesaian untuk meluncurkan kebenaran kepada empunya kebenaran itu? Terjadinya perihal sebegini adalah disebabkan rasa tidak percaya mereka, bahawa kamu mampu menelan kekebenaran itu, secara rela.

Realiti adalah pisau yang senantiasa tajam.

Janganlah terlalu terdesak mencari penyelesaian yang kelak merugikan diri dan sekeliling kita. Mendampingi penyelesaian berdasarkan perasaan sememangnya tidak dilarang, namun biarlah ia dipimpin oleh akal pemikiran.


Apa yang perlu kamu tahu, tajamkan matamu lebih daripada ketajaman realiti.


Hal ini juga, tidak memerlukan ijazah.


Heh.

No comments:

eXTReMe Tracker