20090923

Oh Mertua-Mertuaku.

Pulang ke kampung untuk bertemu keluarga dan sanak saudara, cukup menarik dan pastinya akan dipenuhi dengan ketika yang manis.

Tetapi pulang ke kampung untuk majlis kenduri kahwin, adalah umpama datang menyerah diri untuk disembelih dan diratah sampai basi.

Aku faham jika mereka tidak mempunyai modal yang terkini untuk berborak denganku, kerana aku jarang menawarkan peluang untuk memulakan sessi berbicara bersama sesiapa. Senyuman lebih enak untuk aku berikan berbanding berbicara tentang perihal diriku. Aku setia menjadi pendengar daripada berbual. Itu sudah memadai.

Apabila mereka hampa untuk memaksaku membuka tirai hidupku secara rela, maka pasti terbit soalan cepumas, bertindak sebagai pencungkil klasik kisah hidupku.


"Kamu ni bila pulak nak naik pelamin?, orang lain suma dah selesai."


Alahai.


Tolonglah! Tolonglah berusaha untuk menjadi lebih kreatif dalam mencuba berborak denganku. Aku lebih rela berborak tentang warna dan bau tahi ayam atau sessi memberikan nama kepada anak lembu daripada berbicara tentang siapa yang bakal duduk di atas kerusi pelamin bersebelahan denganku. Niat kamu tidak salah, tetapi janganlah menganggap itu satu soalan yang normal yang harus diulang tanya terhadapku setiap kali berjumpa.


"Itulah dia, kalau saya booking anak perempuan pakcik/makcik yang berumur 8 tahun tu boleh?"Jawapan yang sangat-sangat ingin aku luncurkan.


Sah jari-jemarimu akan hinggap di pipiku.

Tahupun nak marah.


Heh.

2 comments:

Anonymous said...

susahkan?

pidosan said...

sengaja menyusahkan. heh

eXTReMe Tracker