20090918

Apabila Aku Hilang untuk Muncul.


Manusia dan harapan adalah satu fenomena yang unik di mana kesinambungan hubungkait ia berubah-ubah mengikut skala pemikiran, dan sejauh mana kentalnya ketabahan kita untuk mengusahakan harapan ke tahap yang diingini.

Kadangkala, kita hanya sekadar melakar harapan, untuk tidak merasa seolah-olah hala tuju hidup tidak nampak goyang.

Seringkali, kita terlepas pandang terhadap sesuatu unsur yang sepatutnya diangkat menjadi satu harapan akibat perkara lain yang telah terdahulu diutamakan kehendak ia.

Perkara yang normal untuk berlaku, bukan?

Untuk mula mengerjakan ia, semestinya dengan satu perasaan berkobar-kobar, dan tekad untuk mencabar tahap keupayaan diri secara maksima. Semangat kena ada beb! heh. Lautan api kamu renangi, gunung-ganang kamu daki? Cantik.

Tetapi untuk satu tempoh yang lama? Adakah kamu yakin mampu menyelenggara semangat dan momentum kamu?


Ada yang berjaya, kerana harapan yang dibina tampil dengan kesan yang singkat.

Ramai yang kecundang, kerana masih terawang lalu terkapai.


Mengapa harapan sering berjaya mengecewakan kita? Adakah kerana harga ia yang terlalu mahal untuk dimiliki? Aku rasa kita semua terlalu mewah untuk membida harga harapan itu.


Dan mengapa kita masih gagal?


Mudah. Kerana ini adalah proses hidup. Sekali mencuba dan terus berjaya tidak setanding dengan terus mencuba untuk berjaya. Proses yang lancar, kadangkala menjadikan kita manusia, enak untuk mengendahkan sesuatu yang bernilai, lalu membiarkan ia pudar dalam genggaman.


Aku masih terus mencuba. Aku harap kamu juga begitu.


Heh.

1 comment:

Anonymous said...

teh indo.we go way back. gambar ni.heh. flashback.

eXTReMe Tracker